Minirenze: Vít Kašpařík a jeho brumle

Po delší době tu máme recenzi na brumle od dalšího českého tvůrce hudebních nástrojů. Tentokrát se podíváme do vesničky Velké Karlovice, kde se nejčastěji nachází náš lidový umělec pan Vít Kašpařík, který kromě veškerých lidových a archaických píšťal (koncovek, jednoruček, dvojaček, 3-dírkových až 9-dírkových píšťal, fujar), dále středověkých a lidových strunných nástrojů s dlabaným korpusem (fidulí, třístrunných ochlebků, čtyřstrunných dlabaných houslí) vyrábí světoznámé brumle s unikátním designem a konstrukcí. Pojďme se na jednotlivé modely podívat.

Mosazná brumle - ladění (libovolná)

- testovací kousek ladění D

Tento model zaujme na první pohled svou robustností a provedením. Nejdříve si všimnete, jak je uchycen jazýček. Pan Kašpařík ho nýtuje čtverhraným nýtem. Tato konstrukce má oproti konvenčním modelům jistou výhodu, která spočívá v tom, že při zlomení jazýčku prostě necháte nasadit nový a hrajete dál. Dalším významným prvkem je hmotnost. Tato brumle je opravdu pořádný kousek kovu, který se za to nestydí. Konstrukce rámu a čelistí brumle je velice precizně navržena a zhotovena. Jazýček je o dost tužší, než u Szilaghyi, Slütter, Šešulky a podobných (pokud chcete, stačí si říct o méně tuhý jazýček). Díky všem těmto prvkům můžete hrát i velice dlouhé dechové techniky.

brumle Kašpařík mosazná brumle Kašpařík mosazná brumle Kašpařík mosazná

Vít Kašpařík - mosazná brumle by Jasonek

Stříbrná brumle - ladění (libovolná)

- testovací kousky ladění G,F

Další pěkný kousek, který je svým vzhledem unikátní. Konstrukce vychází z tradice pana Kašpaříka a používá výše zmíněné uchycení pomocí hranatého nýtu. Rám je oproti předchozímu modelu odlehčen a působí štíhle a elegantně. Podobně jako u předchozího modelu můžete hrát delší dechové techniky a efekty. Rozhodně se doporučuje hrát směrem k sobě pro lepší zvuk a dynamiku hry.

brumle Kašpařík stříbrna brumle Kašpařík stříbrna brumle Kašpařík stříbrna

Vít Kašpařík - stříbrná brumle F by Jasonek

Vít Kašpařík - stříbrná brumle G by Jasonek

Retní brumle - ladění (libovolná)

- testovací kousky ladění G

Na závěr bych chtěl představit vynález pana Víta Kašpaříka. Jak již nadpis přednesl, jde o retní brumli. Konstrukce tohoto nástroje vychází z tradiční danmoi (Vietnam) a klasické brumle. Tvůrce chtěl pomoci hráčům, kteří z nějakého důvodu nemohou nebo nechtějí přikládat kov na zuby a pustil se do vymýšlení. (Podle zkušeností pana Kašpaříka jde o brumli vhodnou také pro děti. Nehrozí zde poškození zubů jazýčkem brumle.) Výsledkem je Kašpaříkova retní brumle. Základní rám je taková “lyže”, která má zhruba uprostřed drážku opatřenou naletovaným měděným plíškem. Ten tvoří hlavní rezonanční komůrku. Skrz komůrku je vedený nýtovaný jazýček a celý rám je zakončen zahnutým “nosem”. Tato brumle se drží jednou rukou, přikládá se na rty a pro lepší zvukové vlastnosti je zapotřebí ji nepatrně vyklonit ze rtů tak, aby v koutku blíže k “nosu” brumle byla mezera. Další hra už je podobná klasické brumli.

brumle Kašpařík retní brumle Kašpařík retní brumle Kašpařík retní

Vít Kašpařík - Retní brumle G by Jasonek

Rozhovor s panem Kašpaříkem

Jak dlouho se věnujete tvorbě hudebních nástrojů?

Můj otec vyrábí lidové a historické hudební nástroje a v tomto prostředí jsem odmalička vyrůstal. Jednoduché píštaly jsem začal vyrábět v dětství a naplno jsem se výrobě hudebních nástrojů věnoval od svých pětadvaceti let, tedy už je to 17 let.

Vzhledem k mému zaměření by mne zajímalo, kdy a jak jste se dostal k tvorbě brumlí?

Svojí původní profesí jsem kovář. Asi v devadesátém druhém roce se mi do ruky dostala tenkrát koupená grumle, prodávaná v hudebninách. Byla vyrobená ze čtyřhranu. A tu jsem začal kopírovat. O tři roky později jsem si v Rakousku na nějakém festivalu mohl zahrát na výbornou kovanou grumli. Od té chvíle jsem se přestal zajímat o (tenkrát standartně) strojově vyráběné grumle a šel jsem si zcela svojí cestou. Podobně jako u ostatních hudebních nástrojů, které vyrábím.

Konstrukce a postupy si vymýšlíte sám?

Nemám rád měření. Takže co kus to originál. Samozřejmě velikost grumle pro dané ladění už vím. Je to rutina. Barvu zvuku dokážu ovlivnit, sobě přizpůsobit, ale stejně je to vždycky překvapení. A to mám rád.

Jaké máte ohlasy na Vaše brumle a nástroje obecně?

Jsem rád, když se muzikanti-hráči ozvou a jsou spokojeni. A zatím to tak vypadá.

Hrajete na brumle osobně nějak víc? Pokud ne, jaký je váš nejoblíbenější hudební nástroj?

Nejvíc se nahraji, když je vyrábím. Jinak na ně hraji v naší hudecké trojce se sousedama a občas hostuji v cimbálovce a při různých náhrávkách na CD. Můj nejoblíbenější nástroj je každý den jiný. Asi proto jich vyrábím hodně druhů. Mám rád změnu.

Co byste na závěr vzkázal hráčům na brumle?

Není člověk, aby nebyl muzikant. A proto všem muzikantům přeji, když hrají, aby jim bylo dobře. Proto ty hudební nástroje jsou.

Děkuji za rozhovor.